
In 1989 is het kunstwerk ‘Balans’ geplaatst in het Deventer station. Het verwijst naar het feit dat station Deventer aan een verhoogde spoorbaan ligt; Reizigers gaan het gebouw op straatniveau binnen en bereiken via trappen de bovenliggende perrons. De vorm van het werk is geïnspireerd op de routing van de reizigersstroom.
Balans bestaat uit twee vijftien meter lange objecten. Het eerste object – een licht gebogen, ronde stalen buis – begint beneden aan de trappartij en eindigt hoog in de stationskap. Aan de top van de buis is een stuk lichtgekleurd graniet bevestigd: kegelvormig en gladgepolijst. Het tweede (gelijkvormige) object is vanaf dat punt gespiegeld opgehangen in de kap van het station. Dit deel bevat een zwart-marmeren kegel. Beide hardstenen kegels raken elkaar net niet, hierdoor is er wel een duidelijke verbinding, maar ontstaat er ook een soort lichtheid in het werk.
De lange boog van het kunstwerk leidt als het ware passagiers vanuit de reizigerstunnel naar de perrons en van de perrons naar de stationshal.
Matthijs van Dam (1943-1998) was beeldhouwer en schilder. Peter Jansen (1938) studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten van Den Haag. Hij werkte als docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en was enige tijd directeur van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en lid van de Raad van de Kunst.
Jansen en Van Dam werkten tot 1998 vaker samen aan kunstwerken in opdracht: grote ruimtelijke werken in de openbare ruimte. Ze maakten vaak stalen, gedraaide en gebogen abstracties in regenboogkleuren. In 1986 maakten ze een kleurrijke, twintig meter hoge mast in een naburig park in Deventer. Ook in Den Haag en Rotterdam staan grote stalen constructies van het duo.
Het kunstwerk werd gemaakt in opdracht van NS.